De gig economy, je hebt er wellicht nog nooit van gehoord. Deze term is een paar jaar geleden overgewaaid uit Amerika maar op dit moment ook in Nederland erg actueel. We bedoelen er de huidige ‘klusjeseconomie’ mee. De klusjeseconomie waarin vaste banen steeds meer worden verruild voor projecten en waarin de inhuur van ZZP-ers steeds meer de voorkeur gaat krijgen boven het aannemen van vast personeel. Deze ontwikkeling heeft een behoorlijke impact op vraag naar mobiliteit.

Uit recente gegevens blijkt dat ongeveer 30% van de totale werkende bevolking inmiddels bestaat uit ZZP-ers. Deze forse toename komt voort uit het feit dat organisaties “anders” worden ingericht. Organisaties kiezen steeds meer voor flexibiliteit, werken kosten- efficiënter en maken slim gebruik van digitale platforms om zo te bouwen aan een wendbare organisatie die nauw aansluit op de vragende markt. Voorbeelden als Uber, Booking.com en Google laten zien dat echt ‘out of the box’ denken loont.

Maar nu hebben we niet allemaal een organisatie vergelijkbaar met deze voorbeelden. Toch is het mogelijk om ook op kleinere schaal meer marge en omzet te realiseren. Neem hiervoor eens de totale kosten die verbonden zijn met de mobiliteit onder de loep. Overweeg of je de kosten niet voordeliger kunt inrichten, wellicht kun je een kostenbesparing realiseren door incidentele transporten voortaan uit te besteden en kun je misschien beter afstand doen van eigen voertuigen. Zo zien we dat bedrijven vaker specifieke transporten uitbesteden of incidenteel voertuigen huren.

Een andere tendens die we zien is dat de vraag naar mobiliteit ook inhoudelijk verandert.

Door de grote toename van het aantal ZZP-ers en start-ups zien we dat er veel vraag is naar goed uitgeruste huur- en shortlease auto’s in het kleinere segment. Dat heeft er voornamelijk ermee te maken dat een ZZP-er graag op een voordelige wijze mobiliteitsrisico’s wil uitsluiten maar ook dat een ZZP-er niet langer in een kleinere auto hoeft te rijden dan strikt noodzakelijk. Want, hoe raar het ook eigenlijk is, uiteindelijk wordt de auto toch nog steeds gezien als een stukje status wat symbool staat voor iemands succes.

Autop is inmiddels al meer dan 60 jaar actief in de Limburgse verhuurbranche. Wij denken graag met bedrijven mee over hun veranderende mobiliteitsvraag. Inmiddels beschikken wij over vijf vestigingen door heel Limburg en maken wij gebruik van een wagenpark dat inmiddels meer dan 800 jonge goed uitgeruste auto’s telt. Ook voor bijvoorbeeld een Volkswagen polo geldt dat als u vandaag bestelt u morgen kunt rijden. Wij hebben er zelfs een aantal direct leverbaar!

Ook hiervoor geldt, wij regelen het….